För första gången i historien spelas kommande säsong en renodlad näst högsta serie för damer. Vilket är NDHL nya struktur.
Hammarby inleder hemma mot Rögle lördag den 26 september kl 15.10 på Stora Mossen för att på söndag 27 september fortsätta mot Malmö Redhawks.
Tolv bästa lagen direkt under SDHL spelar i denna nya serie och bakgrunden till upplägget grundades redan 2021 där samtliga föreningar i dåvarande Damettan skrev genom sina styrelser eller klubbchef under en garanti för att man står bakom satsningen. Motivet var och är att skapa mer jämna tuffa matcher för lagen direkt under SDHL i syfte att öka kvaliteten. Det innebär även att "tredje" nivån får jämnare matcher.
Hammarby har varit med på resan från start och övriga lag i NDHL syd är Södertälje, Örebro, Troja, Malmö, Rögle d v s bara varumärkesklubbar. I NDHL norr spelar Leksand, Timrå, AIK, Sundsvall, Kvarnsveden, Björklöven. Flera av dessa har lyckats attrahera bra med publik till matcherna genom ett bra marknadsjobb. Det är tydligt att om produkten lyfts fram medialt så finns det både intresse och bra med intäkter men marknadsjobbet behöver göras.